"KRABICOVÁ STAVEBNICE"...aneb naše další úkoly do projektu "Matematika s chutí"
09.03.2013 00:00"MATEMATIKA S CHUTÍ" - GEOMETRICKÉ HRÁTKY PRO TŘEŤÁKY
Úkolem v této hodině bylo navodit a přivést žáky do prostorového tvoření a vytváření staveb, které nás dále bude čekat. Za tímto účelem jsem se rozhodla využít obyčejných dortových krabic. Při promýšlení se jistě každému nabídne spousta nápadů, inspirací a myšlenek. Ale já volím takový postup, který bude vznikat vždy z hodin a z nápadů žáků.
První činností bylo samotné seznámení s materiálem a sestavení krabice. Pro některé žáky činnost banální, ale pro některé zatím velký oříšek. Důležité bylo totiž správné přeložení stran, děti si sami začaly vypomáhat. V jedné dvojici se ozývalo: “Nám to jde bezva!“, ve druhé : „Nám se to přeložilo obráceně!“ Ihned se od těch šikulů ozvalo: “Tak my vám pomůžeme!“ Uslyšela jsem zápornou odpověď a moc mě to potěšilo. Každý se totiž snažil svůj úkol vyřešit sám stůj co stůj.
Následovalo zkoumání našeho „tělesa“- pojmenování částí a pečlivé proměření velikostí. Na našem koberci nám z předcházejících činností zůstal vyměřený „metr čtverečný“. Naměřené velikosti krabic byly 25x25x10cm. Následovala diskuse, kolik krabic se vejde do 1 čtverečné -
ho metru. Tento úsudek jsme prakticky ověřili. Zamysleli jsme se, kolik stejných řad se vejde do výšky 1m /1 m krychlového/ a pro názor jsme si k tomu vztyčili jeden metr, dětem vyšel správný údaj 10 řad.
Po této činnosti dostaly děti úkoly k propočítávání ve dvojicích :
1.Kolik krabic se vejde do krychle o hraně 1m ?
2.Kolik krabic jsme zatím spotřebovali?
3.Kolik krabic musíme ještě složit, abychom sestavili krychli?
4.Kolik krabic se vejde do krychle, když je třeba postavíme jinak?
Na základě všech těchto činnosti dětí dospěly k zajímavým nápadům:
1. "Mohli bychom z toho i postavit různá jiná tělesa.“
2. "Postavíme třeba různé zajímavé stavby.“
3. "Můžeme do toho dokonce někoho „zastavět“ a uschovat!“
4. "Postavíme třeba 7 divů světa.“
5. "Budeme zkoušet postavit co nejvyšší komín, dokud nespadne.“
Ať už postavíme příště cokoliv, určitě to bude děti bavit, protože si sami vymyslely průběh dalších činností. A to si myslím, že je pro ně velmi důležité a hlavně motivující. A já tajně zase vymýšlím, jak krabic využít i jinak, úkoly pro záznam půdorysů, zakreslování do čtvercové sítě aj. ....
———
Zpět