"KOBERCOVÉ ZÓNY VE ŠKOLE"...a naše propočty celkové pořizovací ceny
09.03.2013 00:00"MATEMATIKA S CHUTÍ" - GEOMETRICKÉ HRÁTKY PRO TŘEŤÁKY
Výpočty ceny kobercových odpočinkových zón ve škole
Protože nás ještě čekal nedokončený úkol týkající se konečných výpočtů cen koberců v jednotlivých třídách, daly se skupinky tentokrát do počítání. Zajímavé zjištění je, že celý kolektiv při těchto aktivitách působí soudržně, zřejmě z důvodu zaujetí do práce a z očekávání, co zajímavého je opět čeká. Skupinky i dvojice se zajímavě mění a při práci celé třídy si všichni horlivě vyhovují, pomáhají a tolerují se. Jde jim o „společnou“ věc a jsem ráda, že nám tyto činnosti naladí atmosféru.
K samotnému průběhu těchto propočtů. Znovu jsme se zabývali společně vytvořenou tabulkou, kam jsme zaznamenali všechny údaje velikostí naměřených kobercových zón. Děti pracovaly se zaokrouhlenými údaji. Za domácí úkol děti zjišťovaly ceny koberců, po zjištění různých údajů se měly dohodnout na „průměrné“ ceně, opět oříšek k vysvětlování a diskusi. V této hodině děti využívaly i odhadů, správnost pamětných výpočtů dal prostor pro práci s kalkulátory. Zjistila jsem, že i tato dovednost není zatím mezi mnoha dětmi zcela osvojená.
A na závěr čekal součet údajů pro stanovení celkového nákladu pořizovací ceny.
Z následné reflexe žáků bych uvedla tentokrát pěkné: “Ta kalkulačka je ale super!“ V jedné dvojici při počítání na kalkulačce každému vyšel jiný výsledek a tak došlo k dalšímu přepočítávání a na světě byl opět zcela „odlišný údaj“... „Budeme moci s kalkulačkami počítat i v hodinách?“ Odpovídám, že určitě ano. A vysvětlujeme si : „Třikrát měř, jednou řež“.
Výstavka různých měřidel délky začala:
———
Zpět