"VÝŠKOVÉ STAVBY v naší třídě"...Matematika s chutí a "Geometrické hrátky pro třeťáky"

25.01.2013 00:00

MATEMATIKA S CHUTÍ

Geometrické hrátky pro třeťáky“ - Skládání věží z proužků

Inspirací do této hodiny byla jedna starší aktivita z pracovních činností našich rodičů. Dětem jsem žádné ukázky nepředkládala. Vysvětlením byl pouze postup práce a nakreslený návod na tabuli. Děti se rozdělily do dvojic spontánně.

Zpočátku si všechna vysvětlení děti nemohly zapamatovat a následovaly opakované otázky: „Jak to mám přeložit na polovinu?“, „Kolik proužků mám přeložit?“ Když už bylo toto zvládnuto, následovalo přesné měření a stříhání proužků. Veselé bylo, když jsem v jedné dvojici našla stříhámí „od ruky“. I toto nakonec dvojice zvládly. A pak to nejtěžší. Uvědomit si, že dvě protější strany by měly být schodné. Ve dvojicích nastala větší spolupráce, diskuse a dohadování.

To nějtěžší děti čekalo, jak to  "celé" postavit. Někdo začal správně od podstavy, někdo začal přilepovat třetí stranu. I zde muselo následovat zjištění, že i dvě zbývající protější strany musí být shodné. Jinak se věž „kácela“. A opravdu se jich tu několik našlo. „Nám to jde nakřivo!“ Někdo začal dokonce „vzdávat“, nejčastěji ti, kteří byli zpočátku ihned úspěšní. Ve třídě následoval ticho, chvíle před „něčím“. Nejvíce musím pochválit ty, kterým se od počátku dařilo méně. Postupně se dostávali do fáze úspěšnosti a měli ze své práce radost - byli vytrvalí.

A tak se v naší třídě „vztyčilo“ několik výškových věží.

 

 

Zpět