"V DECIMETROVÉ SÍTI"...a naše další proměřování tříd

09.02.2013 00:00

MATEMATIKA  S  CHUTÍ

"Geometrické hrátky pro třeťáky" - V decimetrové síti

Po vyvození metru čtverečného dostaly děti za úkol rozdělit jej pomocí proužků z novinového papíru na decimetrovou síť. Od metru čtverečného se děti dostaly k menším jednotkám.

Úkolem skupinek bylo zvolit si vlastní postup, dohodnout se. Odkud začít a jak? Po mém pozorování jsme dospěla k závěru, že toto je vždycky pro skupiny nejobtížnější. Dohodnout se na společném postupu, nehádat se, tolerovat, nepracovat pouze „sám sa sebe“. Při této práci se skupinky v první hodině dohadovaly dost. A tak nám vznikly dva čtverce bez shodných stran. Jedna strana byla rozdělená na 10 dm, ale ta druhá na 9 dm. Když jsem jim dala úkol si práci zkontrolovat, nepřišly na to samostatně. V druhé hodině jsem dala žákům – jiným dětem, tentýž úkol. Tady jsme měla radost, protože když se na předchozí práci podívaly, úkol ihned opravovaly. Následovalo proměřování prostorů naší třídy, práce se zaokrouhlováním na decimetry.

Protože se nám do třídy sešlo několik různých druhů pomůcek na měření délek, řekli jsme si, že si z nich uspořádáme výstavku.

Ze závěrečné reflexe jsem se dozvěděla : V naší skupině jsme se nemohli dohodnout, nakonec se nám to ale podařilo. Bavilo mě, jak jsme dělali decimetry z těch papírků. Pavel nám seděl „v metru“ a překážel nám. Náš tým byl dobrý.

 

 

Zpět