"TECHNICKÉ P0RVKY V GEOMETRII"...a naše matematika s chutí
08.04.2013 00:00Matematika s chutí - "Geometrické hrátky pro třeťáky"
V hodinách pracovních činností se děti pustily do konstruktivních činností s velmi jednoduchým tématem a zadáním - sestavení rovinných útvarů z libovolných částí stavebnice Merkur.
Naše setkání s touto stavebnicí nebylo první. Tentokrát děti shrnuly učivo o rovinných útvarech. Velmi rády a rychle utvořily libovolné skupinky, ve třídě vzniklo šest čtyřčlenných skupin. Ihned po zadání úkolu děti přehrabávaly krabice a hledaly vhodné stavební prvky ke splnění úkolu. Chvíli jsme se moc neslyšeli, ale když už byly děti zabrány do montáže, třída se soustředila. A na stolcích začalo vznikat množství známých geometrických tvarů. Mě jen zajímalo, zda se někdo pustí i do jiných útvarů /ne pouze těch základních/ a musím říci, že jich bylo opravdu málo. Následovala diskuse žáků s vysvětlováním a známými odpověďmi : „A jó. To je ale fakt. Zkusím to taky.“
V průběhu této činnosti jsme hodnotili skupinky za spolupráci a vzájemnou pomoc, komunikaci ve skupině i dodržování pravidel pracovního klidu. Za mnou občas přišli někteří žáci :“Ten šroubek je moc krátký. Máme málo součástek ke stavění. Kdo nám půjčí kraťoučký dílek? Postavil jsem válec, ale asi to neplatí. To teda ne! Děláš něco jiného. ...“
Poslední fází tohoto úkolu byl propočet spotřebovného materiálu. Děti se daly do
přeměřování délek a výpočtů obvodů těchto geometrických útvarů. Hlavním úkolem byl propočet celkové délky spotřebovaného materiálu v celé skupince. Děti využívaly zapsaných výsledků na papíře a využívaly tzv. „výhodného sčítání“. Konečné výsledky údajů si ověřily na kulátorech. Sečtené údaje zpaměti se opravdu občas lišily!
Myslím, že stavebnice Merkur je opravdu pro děti úžasná věc. A to nejen, že rozvíjí mechanickou zručnost a umožňuje stavbu realistických konstrukcí.
Myslím, že radost a štěstí přináší, když se daří dělat něco, co máme rádi. A tato, můžem říci, tradiční česká stavebnice, velmi podporuje vlastní kreativitu dětí, prostorovou a technickou představivost. A to se dětem nejen líbí, ale zároveň jim to dává nepřeberné množstí vlastních možností, jak se projevit a využít svou fantazii.
———
Zpět