"MATEMATIKA S CHUTÍ"... Geometrické hrátky pro třeťáky

15.10.2012 00:00

V letošním roce jsme se přihlásili do projektu www.matematikaschutí.cz rozpracovaným projektem pro třídu - "Geometrické hrátky pro třeťáky".

Pro pochopení geometrických pojmů se pro žáky 1.stupně – 3.třídu nabízí mnoho hravých aktivit s praktickým využitím v prostoru a terénu s preferováním tvořivé skupinové práce žáků.

Žáci tak získávají představu o tom, co geometrické pojmy znamenají, v jaké situaci je lze používat v praxi. Lze proto nejlépe využít situací a z reálného okolního prostředí – z terénu. Proto je důležité žáky vést k poznání, že pomocí geometrických prostředků je možno zaznamenat situace z běžného života a že se geometrie v praxi využívá při řešení nejrůznějších problémů.

 

Cíl našeho projektu

1. Spolupráce a kooperace žáků ve skupinách s využitím vlastních zkušeností a tvořivosti žáků.

2. Hledání geometrických těles a obrazců kolem nás, vnímání a poznávání prostoru, jejich popis a následně i jejich zjednodušení (schematizaci) a převedení do prostorového modelu nebo na papír. Využívání výtvarných a pracovních dovedností, prezentace výsledků práce.

3. Schematizace pomocí hranolů, válců, jehlanů a kuželů – pro kvalitu modelu je důležité hlavně zachování proporcí. Žáci budou konstruovat skutečné tvary kolem sebe pomocí špejlí a plastelíny, papíru a nůžek, pásma a metru, využívat stavebnicového materiálu. Rozlišování geometrických těles, rozdíly mezi plánem a skutečnou stavbou, vnímání prostoru a roviny.

4. Měření v terénu, zaměřování místností ve škole a následné zakreslování do vlastního plánku pomohou žákům uchopit pojmy prostor, rovina či přímka a porozumět vztahům mezi nimi.Využívání fotografií architektury, různých stavebnic, případně i počítač.

5. Velké geometrické tvoření v prostoru - malé „stolní“ modely přeneseme do terénu – pomocí provázků a kolíků, kříd apod. Postavíme také stavby z velké molitanové stavebnice a budeme zkoumat, měřit a zakreslovat. Na stavbě stanu budeme zjišťovat geometrické pojmy, měřit, porovnávat a zakreslovat.

 

Snahou našeho projektu je dostat podstatnou část výuky  do reálného prostředí: na zahradu při vytyčování obrazců a větších modelů, hledáním geometrie v okolní architektuře apod. Nejdůležitějším cílem těchto úkolů je vnést radost do výuky a pozitivně motivovat žáky k poznávání a zajímavými úkoly zvýšit vlastní aktivitu žáků.

 

Zpět