"DVAKRÁT MĚŘ A JEDNOU ŘEŽ..." aneb naše praktická měření a představa o jednotkách délky...
28.11.2009 12:46"Čím větším počtem smyslů se vtiskne nějaká představa do duše, tím jistěji se s ní seznamujeme a pevněji si ji představujeme." /J.A.Komenský/
Abychom si lépe vytvořili představu o jednotkách délky a lépe si zapamatovali jejich vztahy, pustili jsme se do práce tvořivě a hravě. Postupně jsme zvládali několik na sebe navazujících úkolů, které jsme důsledně, pečlivě a s patřičným pochopením podstaty úkolů plnili :
1. Seznánili jsme se se čtvercovou sítí. Častokrát jsme se v ní hravě orientovali kreslením, určovali a zapisovali "směr cesty".
2. Ze čtvercové sítě jsme si vystřihli proužky složené ze čtverečků 1 cm. Přesvědčili jsme se o tom měřením pomocí pravítek. Využívali jsme všech důležitých dovedností z pracovních činností, bez kterých se v našich tvořivých hodinách neobejdeme.
3. Nastřihnuté "centimetrové proužky" jsme slepili v jeden pás. Následovalo důležité odhadování, vyjadřování názoru, přeměřování, otázky i diskuse.
4. Do připravených proužků jsme zapisovali desítky. Prováděli jsme častou kontrolu našeho počítáni, abychom se nespletli. I zde platilo naše zlaté pravidlo "Dvakrát měř, jednou řež." Vznikla nám číselná řada v číselném oboru do 100 s vyznačenými desítkami.
5. Orientace v číselné řadě a na ose. Diktátem číslic jsme umísťovali čísla na správná místa a porovnávali . Nechybělo ani zaokrouhlování čísel. Za 100 jsme naši číselnou osu odstřihli a zjistili jsme, že jsme si vyrobili vlastní metr na měření. O všem jsme se přesvědčili měřením s použitím připravených metrů.
6. Následovala představa o jednotkách metr, decimetr, centimetr a milimetr. Naše proužky jsme obarvili v "rytmu" decimetrů. Své výtvory jsme porovnali se spolužáky.
7. Co všechno můžeme ve třídě změřit? Ukaž rozpětím rukou jeden metr, kam až ti metr dosáhne k tělu od země? Co je ve třídě kratší nebo delší než jeden metr ? Změř. Změř šířku, délku, výšku ...odhadni. Nezapomněli jsme ani na měření částí svého těla...
8. Sčítání a odčítání jednotek délky jsme prováděli společně, hravě a s radostí. Metry jsme sčítali i odčítali třeba v našem třídním kruhu.
9. Zpětná vazba : jeden metr jsme obětovali na ověření našeho závěru, roztříháním na decimetry a jeden na centimetry.
10. Tak co říkáte : Není to skvělé, když se jde do měření a rýsování také tvořivě a vesele?
V následujících hodinách se budeme věnovat nadále praktickému měření a využívání všech dovedností a zkušeností z tohoto malého třídního projektu.
———
Zpět