Čtení ...

21.10.2014 00:02
Etapy vlastního čtení
 
Na počátku je především potřebná  dobrá znalost probíraných písmen, které si dítě automaticky (bez delšího váhání) vybavuje. Z těchto prvních písmen se pak záhy učí skládat slabiku. Slabika má pro vlastní  čtení stěžejní význam. Teprve když dítě zvládne slabiku jako celek, můžeme přejít k vázanému slabikování jako přechodu k plynulému čtení. Tento systém navazuje na sebe,  není možné některou z etap přeskočit. Nelze  ani tento postup uspěchat. Vývoj má jít přirozenou cestou.

Vývoj čtenářských dovedností:
 
1. etapa: Dítě hlasitě slabikuje, slabiky zřetelně odděluje, obtížnější i hláskuje, patrné jsou občasné projevy tichého čtení. Prozatím bez porozumění nebo již s náznaky vnímání textu (je většinou potřebné pokládat návodné otázky).  
 
2. etapa: Slabikuje plynule nahlas, pauzy jsou zřetelné, delší, čte po oddělovaných slovech, vcelku přečte krátká slova. Nebo již po více slovech, ne zcela plynně, patrné jsou zárazy před obtížnými slovy, která ještě slabikuje. Již s vnímáním podstatných částí textu.  
 
3. etapa: Po slovech, celkem vyrovnaně, někdy i skupiny slov plynule, občasné zárazy před obtížnými slovy, ještě bez výraznější intonace. Porozumění se prohlubuje, dítě zaznamenává i detaily, dovede vyprávět samo.  
 
4. etapa: Čte po skupinách slov, plynule, se smyslem pro větný kontext, se zdařilou intonací. Normální, vyspělé čtení, s velmi dobrým porozuměním a chápáním souvislostí. Vývoj  čtenářských dovedností se dokončuje, žák dospívá zpravidla na úroveň vyspělého čtenáře, schopného se čtením učit.  
 
Na počátku školní docházky

Je potřebné počítat s tím, že se v 1. třídě sejdou děti na různém stupni rozvoje dovedností, s různými postoji k učení se novým věcem:

 
- některé děti jsou velmi zvídavé a do školy nastoupí již se základní znalostí písmen  či dokonce s dovedností slabikovat  či  číst slova;
 
- jiné děti prožívají naopak obavy ze všeho nového a neznámého, další nemají dostatečně rozvinuté základní poznávací funkce potřebné k dobrému zvládnutí čtení. Protože je tedy každé dítě jiné, potřebují všechny přizpůsobit výuku školní i domácí svým individuálním schopnostem, možnostem a potřebám:
 
- některé dítě potřebuje více času na zvládnutí jednoho písmenka, delší procvičování 
 
- jiné zvládne věc rychle ale nepřesně, potřebuje ujasnění 
 
- další rychle zapomíná, potřebuje časté opakování 
 
- některé zvládne čtení snadno a rychle, potřebuje tedy náročnější úkoly 
 

 

Zpět

Anketa

Byl příspěvek pro vás zajímavý?

Celkový počet hlasů: 13