Čtení ........
14.10.2014 00:00Analyticko-syntetická metoda čtení
Analyticko-syntetická metoda vychází ze skutečnosti, že první slůvka dětí jsou slabiky, např.: pá – pá; bá – ba, má – ma, pa – ci. Nejedná se o experiment, ale o ověřený styl výuky vycházející ze zkušeností českých učitelů. V praxi je tato metoda používána spolu s moderními učebnicemi, efektivními pomůckami a činnostními postupy učení, které umožňují aktivní zapojení všech žáků do výuky co nejvíce smysly.
V současné době přibývá ve školách stále více dětí, které přicházejí s různými dysporuchami, mají nesprávnou výslovnost, omezenou slovní zásobu nebo nedostatečně rozvinuté smysly potřebné pro počáteční výuku čtení. I v těchto případech je činnostní analyticko-syntetická metoda, která vychází z dětské přirozenosti, velmi účinná. Děti se při ní totiž učí číst analogicky tomu, jak se učili mluvit. Ze známých slov vyvozují první hlásky a písmena, z nich skládají slabiky a posléze slova.
Nácvik čtení a psaní písmen, slabik a slov je metodicky řazen podle jejich obtížnosti. Vede děti k nenásilnému a postupnému pochopení všeho potřebného. Žáci pracují s celou řadou pomůcek, učí se hovořit a přemýšlet o tom, co dělají. Písmena i slova spojují s obrázky, pracují s ilustracemi k textu, hovoří o přečteném, kladou si otázky k porozumění, vymýšlejí hádanky k vyhledávání atp. Děti mají pocit hry, do které se rády zapojují a samy hledají další náměty ke své práci. Čtení se pro ně stává zábavou.
Nácvik čtení - procvičování sluchové analýzy a syntézy
Nácvik čtení - Procvičování sluchové analýzy a syntézy doma
Cíl: nacvičit a zautomatizovat schopnost rozkládat a skládat slabiky, slova
Rozklad: dospělý řekne slabiku lá a dítě ve volném tempu říká hlásky, jak po sobě následují, l - á
Skládání: obrácený postup, rodič - p-o-le /dítě řekne- pole
Zpočátku volíme slova jednodušší /slova typu máma, mele, píše/, později slova začínající na samohlásku /ovoce, Ivan/
Tuto tzv. sluchovou analýzu můžete procvičovat různými hříčkami, např.
- snažíte se společně (střídavě) vyjmenovat co nejvíce slov začínajících stejnou hláskou
- dáváte si navzájem úkol najít nějakou věc začínající určitou hláskou
!!!!!!!!!!!!!!
Pro budoucí plynulost čtení je důležité, aby se dítě učilo číst slova po slabikách, ne po jednotlivých písmenech.
Tedy má-ma, nikoli m-á-m-a.
Nespěchejte na svého školáčka, lepší je, když čte pomalu, ale správně, než když se nutí do rychlosti a začne si slova domýšlet (většinou nesprávně).
Nenechte také dítě provozovat tzv. dvojí čtení (např. má-ma, máma); ať pokračuje stále dál a neopakuje slova přečtená po slabikách znova vcelku. To je velice nevýhodný návyk.
———
Zpět