"CESTA VODY K LIDEM A ZASE ZPĚT DO ŘEKY...a naše pokračování v pátrání za tajemstvím vody...
24.02.2010 00:00V našem třídním projektu jsme se zaměřili v pátrání po odpovědích na tyto otázky:
1. Tématická práce : VODA JE NEZBYTNÁ PRO ŽIVOT NA NAŠÍ PLANETĚ
*Kde všude se v přírodě vyskytuje voda ?
*V jakém skupenství se voda vyskytuje ?
*Jaké má vlastnosti pitná voda ?
*Má naše země dostatek pitné vody ?
*Kolik vody obsahuje tělo dítěte ?
*Jak dlouho vydrží člověk bez vody nebo bez jídla ?
*Co by se stalo, kdyby voda došla ?
Největší pozornost jsme věnovali úpravě pitné vody. Na základě čtení a vysvětlování vznikly tyto následující obrázky : Jak cestuje voda k lidem a zase se vrací zpět do řeky, odkud se získává, jak se upravuje a opět čistí a vrací zpět do přírody.
Už v historii při zakládání měst měla voda jednu z nejdůležitějších rolí. Města se zakládala poblíž řek, ze kterých se odebírala voda. Pitnou vodu lidé nabírali ze studní a kašen, které byly obvykle na náměstí. Domů je nosili v konvích a džberech. Voda nebyla vyčištěná , proto byla často zdrojem mnoha nemocí jako mor, cholera, tyfus.
2. Tématická práce : PITNÁ VODA DNES A JEJÍ ZDROJE
* Jaké znáš zdroje pitné vody ?
* Víš, z které úpravny vody je zásobována naše obec ?
* Jak se musíme chovat v okolí zdrojů pitné vody /v tzv. ochranných pásmech/?
* Vysvětli, proč jsou tyto činnosti zakázány?
* Zamysli se a namaluj několik možností k čemu všemu potřebuje člověk pitnou vodu ?
Voda je životadárná tekutina, kterou bychom měli chránit, protože velmi rychle ubývá.
V naší zemi máme dostatek kvalitní pitné voy, která každému teče z vodovodu přímo v domácnostech. Voda z vodovodu je mnohem přátelštější k životnímu prostřčedí než vody balená, nepotřebuje žádné obaly, dopravu ani skladovací prostory. Pitím vaody z vodovodu ušetříme peníze, ale i čas a námahu a odpadá nám starost s likvidací PET lahví.
3. tématická práce : LIDÉ ANI MĚSTA NEMOHOU BÝT BEZ VODY
V této práci jsme se nejdříve společně zamýšleli nad tím, co všechno potřebují lidé, aby se jim ve městech dobře žilo. Také jsme si vysvětlovali, že některé činnosti nutné pro fungování města mohou způsobovat znečištění životního prostředí - zněčisťují vzduch, ale také vodu a zem.
Otázky, které zpracovávali naše dvojice :
*Kde se voda bere a kudy je do domácností vedena?
*Kde se pitná voda skladuje?
* Jak se pitná voda dostane k lidem , kteří bydlí na kopci?
*Kam odtéká odpadní voda z domácností?
*Jak se dostane až na čistírnu odpadních vod?
Otázky se zdají být lehké, ale ve skutečnosti nám samotné přemýšlení a zpracování dalo hodně práce.
Na závěr našeho pátrání jsme se vypravili do velmi vzdálené budoucnosti a pokusili se nakreslit zázračný stroj, který by nám velmi lehce a zčehokoliv připravil pitnou vodu, nebo snad čistil znečištěný vzduch a dokonce i zpracovával odpady. Na naše ústní nápady nebylo dostatek prostoru ani pro jejich výtvarné vyjádření.
PS: Ve dvojicích a skupinkách děti velmi rády pracují a zlepšuje se i jejich vzájemná spolupráce, domluva , tolerance a komunikace. Moc je chválím, jen tak dál !
"Perpetuum mobile"
je stroj, který byv jednou uveden do pohybu setrvává v něm bez dodávání energie tak dlouho, dokud jej nějaká vnější síla nezastaví...
4. tématická práce : Jak by asi vypadal náš stroj "Perpetuum mobile",
který by vyráběl nekonečné množství pitné vody, nekonečné množství svěžího čistého vzduchu, nebo snad stroj, který by nás zbavoval velkého množství odpadů ?
Naše výtvarná fantazie dopadla skvěle, jen kdyby byla reálná v našem současném světě.
———
Zpět